Na stole

 

 

MENU:

 

 

 
 

Fairey Battle

 
 
 
 

 

Focke-Wulf project VIII

Přiznávám, že podobné věci cíleně vyhledávám. V tomto případě jde o resin z mého oblíbeného bazaru za 90,- korun ( běžná cena těchto věcí je kolem 2 000,- Kč) neznámé značky, bez návodu a krabičky s hlavním odlitkem z jednoho kusu a ostatními věcmi v bláně. Při zběžné kontrole jsem zjistil že chybí podvozkové nohy, jinak je to snad kompletní. Další pecka je že model je presentován jako Focke Wulf P.VII Flitzer, ale má vrtuli a pouze jednu výstupní trysku na trupové gondole, takže se evidentně jedná o turboprop a určitě to není „Flitzer“ , ale project VIII, který z Flitzeru vycházel, ale měl mít daleko vyšší výkony. Existují výkresy, existovala dřevěná maketa, motor, a dnes létají makety jako RC modely, takže podobně jako Messerschmitt Me-P1111 (https://oldap.wbs.cz/Galerie-modelu-.html#Me-P.1111) to není úplně scifi a papírový drak:_) Prostě striktní lepičský underground.

 
 
 
 
 

 

 Republic F-105D Thunderchief

 

Republic F-105 Thunderchief byl jednomístný nadzvukový stíhací bombardér, mezi posádkami znám jako „Thud“, který během 50. a 60. let 20. století tvořil páteř letectva Spojených států amerických (dále jen USAF). Letoun dosahoval dvojnásobku rychlosti zvuku a prováděl většinu amerických leteckých úderů v prvních letech války ve Vietnamu. Byl to jediný americký letoun, který byl stažen ze služby kvůli vysokým ztrátám.[2] Původně byl navržen jako jednomístný útočný letoun pro úder jadernými zbraněmi. Na konci 60. let tyto letouny dostaly zařízení Wild Weasel, určené pro zjišťování, rozlišování a ničení nepřátelských radarů protiradarovými střelami AGM-45 Shrike a AGM-78 Standard ARM v rámci taktiky SEAD (umlčování nepřátelské protivzdušné obrany).

Podobně jako nadzvukové letouny F-100 byly i letouny F-105 vyzbrojeny raketami a leteckým kanónem, avšak uzpůsobeny byly hlavně k průniku vysokou rychlostí v malé výšce nad území protivníka a tam udeřit obvykle jedinou jadernou zbraní nesenou v trupu letounu. Letoun F-105 mohl nést větší náklad pum než velké strategické bombardéry 2. světové války, jako byly stroje B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator. Letouny F-105 zažily masivní nasazení ve válce ve Vietnamu. Thunderchiefy odlétaly více než 20 000 misí, přičemž bylo ztraceno 382 letounů (téměř polovina z 833 vyrobených strojů). Ačkoliv byl letoun méně obratný než menší MiGy, připsaly si letouny tohoto typu 27,5 vzdušných vítězství.

Během války ve Vietnamu byly jednomístné F-105D používány pro bombardování nejrůznějších cílů, zatímco dvoumístné F-105F a F-105G Wild Weasel prováděly umlčování nepřátelské protivzdušné obrany (SEAD). Dva piloti letounů Wild Weasel byli vyznamenáni Medailí cti za útoky proti severovietnamským postavením střel, přičemž jeden z nich ten samý den sestřelil dva letouny MiG-17. Nebezpečné mise často vyžadovaly „být první na místě a poslední jej opouštět“. Letouny musely napadat nepřátelskou obranu, dokud úderné letouny nedokončily své mise a neopustily oblast.

Thunderchiefy byly největší jednomístné jednomotorové bojové letouny v historii s hmotností zhruba 23 000 kg.[3] Mohly překročit rychlost zvuku na hladině moře a dosáhnout rychlosti Mach 2 ve vyšších letových hladinách.[4] F-105 mohl nést až 6 400 kg bomb a raket. Thunderchiefy byly později nahrazeny v roli úderného letounu nad Severním Vietnamem letouny McDonnell F-4 Phantom II a letouny s měnitenou geometrií křídel General Dynamics F-111. Avšak varianty „Wild Weasel“ zůstaly ve službě až do roku 1984, kdy byly nahrazeny specializovanou verzí letounů F-4G Wild Weasel V.

 


 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

Douglas F4D-1 Skyray

Doug

  

 

  

 


Messerschmitt Me-209 V5 (II)

Jediná známá fotografie Me-209V5

Pokus o barevnou rekonstrrukci prototipu V-5 z internetu

Řez s popisem výzbroje V-5

 

Výkres prototipu V-5

Výkresy vypadají z různých zdrojů různě :-) To už tak bývá, každopádně výrobce evidentně více věřil rozšířenější formě, viz. výše :_). Výkres s modrým pozadím vypadá spíš jako verze "H"

Odlitky neznámého výrobce, bez návodu a obtisků, za to za super peníze a ve slušném stavu:-)

Ke stavebnici kamarád přiložil palubní desku a bočnice do kokpitu s reliéfem. Odlitky jsem postupně zbavil blány a díly trupu zbytků po předchozím pokusu o stavbu

Trup se zkušebním nasazením kokpitu. V přední části se odlitek trochu kroutí a poloviny nejsou úplně rovné. Na vyrovnání jsem použil horkou vodu a hrubou sílu..

Výkres s představou seriových verzí a plánované verze výškového stíhače Me-209H

 

 

 

 


Jakovlev Jak - 15

 

 

 

 

 

 

 


Jakovlev Jak - 1

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 2 x Piper Cub

Zase jedna “psychopaťárna“ co mě napadla při přehrabování se v hromadě mých starých kitů. Postihl mě záchvat falešného pocitu, že mám dost zkušeností s prací s lepty a v souvislosti s novým kitem KP, který se objevil jsem si řekl, že nebude špatné mít svého Pajpra ..:-). Navíc jsem s ohledem na zdraví dcery usoudil, že u tohohle nebude na stole žádný bordel a smrad :-). Na síti jsem objevil pouze dva sestavené kusy.

Po prohlídce leptů, z nichž některé poznaly  péči předchozího majitele této vzácnosti jsem pochopil proč tomu tak je. Plechy s díly trupu a rámy prosklení kabiny jsou hodně pokroucené. Kdo zkoušel narovnat starší plechy Eduard ví, že dostat se na původní tvar není žádná legrace. Předchozí majitel jednu z planžet vyžíhal teplem, takže se kroutí sama od sebe, naštěstí po tomto pokusu svůj pokus o sestavení Pipera vzdal, takže tento raritní materiál mohu použít..:-)

Plechy jsou doplněné výlisky starých dobrých, původních Kovozávodů Prostějov, takže se uvidí kolik toho ve finále bude z plechu a kolik z plastu.

Pracovat na něm budu jen v přestávkách svých rozjetých plasťáků pro zpestření, takže žádné předsevzetí kdy by mohl být hotový nemám.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Fairey Barracuda MK II 

 

 
 
Přeryté a onýtované horní poloviny křídla

 

  Poloviny trupu pasují perfektně a to včetně bočního prosklení. Chystám se na přerytí a dopnění provozních krytů, použiju tenký plast

   Drobnější díly, přpravené k barvení. Na vrtulový kužel jsem naryl linku jeho dělení, ještě doplním šrouby. Kola neodpovídají úplně realitě, ale nakonec po úpravě je použiju.

   Klasický problém starých frogů je nedostatek detailů a chybějící "střeva". U Barraccudy je dost vidět do útrob chladiče, který má složité půkruhové členění - vyřešil jsem to s pomocí "tubingu" od Evegreenu.
 
 
  ..a zároveň tvorbou přepážky, na kterou navážu interiér 
 
 
 
 
 
 
 

  

Blackburn Shark

 
 
 
 
 
 
Další co se mi objevilo na stole je opět vykopávková záležitost - tentokrát motivovaná skupinovou stavbou latadel značky Blacburn na Modelfóru  - http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=89890
do které jsem se přihlásil nedbaje důsledků :_) Jediné co jsem od Blackburna v domácím skladišti našel je právě SHARK a tak jsem se do něj pustil. 
 
 
Stavebnice nemá motor. Řešení poskytlo vrakoviště. Dvojhvězdu jsem našel ..odkud pochází nevím, změním tvar karteru a dodělám zdvihátka k ventilům...
 
 
 
 Pro představu s vrtulí. Motor nepasuje úplně ideálně, ale lepší řešení jsem nevymyslel, ani na něj nemám čas:_)
 
 
 
Výfuky jsou pěkné. Ještě nevím jak budu řešit objímky přes filtry, které jsou u skotečného letadla součástí draku, ale něco vymyslím. Dodělal jsem i dynamo  
 
 
Zkouška lícování potrubí :-) 
 
 
..a jdu přerývat. Linek není moc. Nýtování a znázornění krytů je pěkné a rád bych jej zachoval  
 
 
První hvězda motoru a snaha o zachycení reálného vzhledu motoru Armstrong Siddeley Tiger 
 
 
 První barva..spíš ukáže nedostatky předchozí snahy :_)
 
 
 Sedačky moc neprožívám. Doplnil jsem pouze leptané pásy
 
 
Vrtule se znázorněním dřeva..Tentokrát jsem použil dva odstíny hnědé a wash  
 
 
 Kola jsou ve stavebnici pěkná i s naznačením ventilků a nýtovaných ráfků.Barvením jsem chtěl aby práce anglického mástraře z šedesátých let náležitě vynikla :_)
 
 
 V pomýlení smyslů jsem si v Pštrosovce koupil kus dýhy..původně na vrtuli, nakonec jsem se pustil do podlahy
 
 
 
 Zkouška lícování  - pasuje to jako Tamiya
 
 
Kokpit jsem doplnil o výkloponou sedačku střelce, knypl a nosník pedálů. Vše vlastní výroby 
 
 
Přidávám ještě radiostanici .. 
 
 
 Pokračování akce " dřevěná vrtule" Dodělal jsem náběžné hrany..
 
 
 Začal jsem dělat na torpédu. Zapalovač je z profilu Tamiya. Šroub tvořím z plechu. Torpédo se muselo dotmelit a přerýt , ale to není nic nočekávaného. Vytvořil jsem si také kyslík pro posádku :_)
 
 
 Interiér včetně palubních desek, které jsem vytvořil pomocí šablony z plastových destiček
 
 
Do prostoru navigátora jsem doplnil mapu a konstrukci pro kulomet 
 
 
Trup slušně lícuje.. 
 
 
Sestava motoru. Ještě řeším odtokovou hranu prstence.. 
 
 
 Trup v kopě. Je čas věnovat se rytí
 
 
 Motor nakonec vyšel dobře, celou sestavu jsem vystředil a "vyklínkoval" nařezaným hranolem evergreen 0,5x0,5
 
 
 ..a velikostní porovnání s Grumman Avenger ..se kterým jsem o kus dál
 
 
Ze spodu má stařičká stavebnice výrazné nedostatky v rytí, takže mě tu ještě čeká dost práce
 
 
Zkouška lícování ..přechodové části křídla bohužel vůbec nesedí, i když jsem se snažil ..
 
 
Stejný problém se týká i horního křídla
 
 
Po prvním tmelení a zabroušení je to lepší. Obnova rytí a plátna bude jedním z bodů zlomu :-)
 
 
 
Po pokusu o obnovení struktury plátna mě ještě čeká přerytí linek, kde se sklápělo křídlo
 
 
Kontrolní barva a další tmelení a prošení..Nalepil jsem masivní zaměřovače a pracuji na čirých dílech.
 
 
Dodělal jsem torpédo, " radiátor"  a kulomet střelce. 4elní štítek bude nakonec nový ze silnějšího acetátu ..